תמונת מחבר

הצד האפל של האקזיט

מתוך תוכנית כלכלית ברדיו 103 בה השתתפתי

הייתי רוצה לדבר היום על תופעה שפחות מוכרת ומדוברת –  הצד האפל של האקזיט –  וכוונתי היא למתח, לעומס הנפשי ולהתמוטטות  שחווים יזמי היי טק, סטארטפיסטים.

כולנו מכירים את התמונה השמחה והצוהלת, של עובדי סטארט אפ כלשהו שעשו אקזיט אחרי רכישה נוצצת ע"י חברה גלובלית עשירה, או הנפקה מעוררת הערכה. את החיוכים, את השמפניה ואת העושר באלף ובעין. אכן הגשמה וסיפוק שאין רבים כאלה.

אני בטוחה שתמונות וסיפורים שכאלה, גורמות לרבים מאיתנו לשאול את עצמם, איך לעזאזל אני עדין תקוע בחברה הבינונית שלי, עם המנהל המעצבן…מה יהיה???

אבל מה שרובנו לא מודעים לו, זו העובדה שתמונות ההצלחה האלה הן נדירות, ושמאחוריהן עומדת משימה בלתי אפשרית כמעט, שרק מתי מעט יצליחו לעמוד בה.

המסע של יזם להוציא לפועל את הרעיון שלו, לממש את התשוקה שלו ואת ההגשמה של הפטנט אותו הגה. להקים חברה, לגייס כספים, להוביל על כתפיו, כנגד כל הסיכויים, את הקשיים, הסירובים, מפחי הנפש שבדרך והאתגרים, זו משימה קשה מאין כמוה.

חשוב להבין שרק מי שניחן בפיישן האדיר הזה, ביכולת לראות – בלא, בסירוב, בדחייה, רק אבן נגף בדרך הארוכה, רק עוד אופציה להמשך, רק מי שיש בו את הבעירה הפנימית הזאת, יצליח לעמוד בדרך הארוכה והמפרכת.

הבעיה היא שלבעירה הזו יש מחיר כבד מאד, לאדם עצמו ולסובבים אותו, כמו להביור חזק ועוצמתי.

ופה הפרדוקס הלא פשוט, כי מי שלא ניחן בבעירה הזאת, לא יוכל לעשות את הדרך הזאת, ומאידך, הבעירה הזאת מכלה את האדם ואת סביבתו.

חוקר בשם אדגר שיין, מבית הספר לניהול ב-MIT  חקר ואפיין את הצרכים המרכזיים שמניעים אותנו, בני האדם. בעזרת שאלון אותו חיבר, ניתן לאפיין את אותו עוגן קריירה, צורך מרכזי, שייחודי לאדם, שחשוב ומרכזי עבורו, ועליו הוא לא יוותר בעת קבלת החלטות. צירוף של היכולות, המניעים, הערכים והתשוקות של האדם.

אדגר שיין איתר 8 עוגני קריירה כלליים ולדבריו לכל אדם יש עוגן קריירה אחד דומיננטי ויציב לאורך זמן, שמימוש שלו בעשייה יעניק לאדם סיפוק אדיר ויאפשר לו להיות במיטבו.

במאמר זה אני מבקשת לתאר את העוגן של היצירתיות והיזמות, עוגן שמעטים מביננו ניחנים בו כעוגן מרכזי אצלם, אך יזם לא יוכל להיות יזם, ולעשות את הדרך המאתגרת של מימוש חזונו, אם אין לו עוגן זה כעוגן מרכזי אצלו.

כשהעוגן המרכזי של האדם הוא יצירתיות ויזמות, הוא לא יוותר על האפשרות ליצור ארגון או חברה משל עצמו, תוך שהוא בונה על יכולותיו האישיות ונכונותו להסתכן ולהתגבר על מכשולים. זהו צורך עז להוכיח לעולם שהוא מסוגל ליצור חברה שהיא תוצאה של מאמציו והשקעתו, הוכחה של יכולתו.

העוגן הזה מדבר על הצורך האדיר של האדם לממש את הרעיון שלו, ברמה של תשוקה שאינה ברת כיבוש. וכפי שכבר ציינתי, כאן טמון הפרדוכס, כי בלי תשוקה אדירה שכזאת לא יקום הסטארט אפ, ועם זאת, לעיתים האדם משלם מחיר כבד מאד על אותה תשוקה בוערת.

עוד בבלוג:

ארבע ההסכמות

הטקסט הראשון שאני חושבת שנחשפתי אליו, אי אז בימים של תחילת המסע שלי ללימודי האימון וההתפתחות האישית. ועדין,

קרא עוד »

שתף